نظر يادت نره

یک موتور سریع تر :: وبلاگ بازی وبازی سازی و نرم افزار من
360 رنگ
سایت من
تبادل لینک با من
درباره ی مدیر
نرم افزار کد ساز

وبلاگ بازی وبازی سازی و نرم افزار من

ما همه با همیم

ba ma

brooz

bashid...

جان ما یکم انتقاد کنید درباره ی وبلاگ ، نظر بزارین عضو هم نشید برای نظر دادن مهم نیست فقط نظر رو بزار ممنونم.
وبلاگ بازی وبازی سازی و نرم افزار من
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

یک موتور سریع تر

دوشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۵۵ ق.ظ


یک موتور سریع تر

به ادامه ی مطلب مراجعه کنید

یک راه برای ساخت موتور سریع تر این است که آهن ربای دیگری اضافه کنید. برای این منظور آهن ربایی را روی موتور در حال چرخش قرار دهید. وقتی شما آهن ربا را به سیم پیچ در حال دوران نزدیک می کنید، یکی از دو حالت زیر اتفاق می افتد. یا موتور سریع تر حرکت می کند یا موتور متوقف می شود. این بستگی به این دارد که کدام قطب آهن ربا را نزدیک نموده اید.

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز کمک کنند.

راه دیگری نیز برای چرخش سریع موتور وجود دارد. موتور فقط در طول یک نیم دور جریان را از خود عبور می دهد. در طی نیم دور دیگر، عایق روی سیم مانع برقراری جریان می شود. این امر اجتناب ناپذیر بود زیرا به محض اینکه سیم پیچ می چرخد تا با آهن ربا هم خط شود، اگر در این حالت باز هم اجازه دهیم تا جریان ادامه یابد، سیم پیچ جذب آهن ربای دائمی شده و دیگر فرصت چرخش را پیدا نمی کند.

اما فرض کنید به جای قطع جریان، ما جهت آن را عکس کنیم، با این کار قطب شمال آهن ربای الکتریکی قطب جنوب می شود و بالعکس، قطب جنوب آن قطب شمال می گردد. بدین ترتیب سیم پیچ تمایل دارد تا باز هم بچرخد، و از آنجا که سیم پیچ از قبل در یک جهت در حال حرکت بود، همان جهت برای حرکت ادامه می یابد.

بنابراین تمام آنچه که ما نیاز داریم این است که چگونه می توان جهت جریان را معکوس نمود؟

این موضوع خیلی آسان است. موتور را در مقابل خودتان قرار دهید، طوری که محور آن در جهت چپ به راست شما باشد.

حال سیم لختی را به تکیه گاه چپ وصل کنید و اجازه دهید تا بر روی محور راست (بعد از تکیه گاه سمت راست) قرار گیرد. از طرف دیگر، سیم لخت دیگری را به تکیه گاه راست وصل کنید و اجازه دهید تا بر روی محور چپ (بعد از تکیه گاه چپ) قرار گیرد.

در یک نیمه چرخش، نیمه لخت محور رو به پایین بوده و با سیم لخت تکیه گاه تماس پیدا می کند، دقیقاً شبیه همان اتفاقی که در گذشته روی می داد. در نیم چرخ بعدی، نیمه لخت محور، رو به بالا قرار دارد و با سیم جدیدی که روی محور گذاشته ایم تماس پیدا می کند. از آنجا که این سیم ها به تکیه گاه های مقابل (روبرو و معکوس) وصل شده اند، جهت جریان بر عکس می شود. بنابراین در هر چرخش، به جای یک بار، دو بار به موتور نیرو وارد می شود. در نتیجه با دو برابر قدرت و سرعت حرکت می کند.

در تصویر زیر، موتوری که به روش ساخته شده است را می بینید. اتصالات در زیر تخته صورت گرفته است. اما شما به خوبی دو سیم لخت جدیدی را که روی محور قرار گرفته اند را مشاهده می کنید. در ضمن به یاد داشته باشید که این سیم ها به تکیه گاه های مقابل (روبرو و معکوس) وصل شده اند.

در تصویر زیر یک نمای نزدیک تر از همان موتور را می بینید. دقت کنید که دو عدد دانه تسبیح (پلاستیکی یا شیشه ای) روی محور گذاشته شده است. این دانه های تسبیح سرعت موتور را باز هم افزایش می دهند، زیرا باعث کاهش اصطکاک بین محور و تکیه گاه می گردند. از آنجا که این باعث کاهش اصطکاک شده، و از طرف دیگر سیم های جدید که روی محور قرار گرفته اند باعث افزایش اصطکاک می شود، بنابراین اینها اثر هم را از بین برده و موتور هنوز با دو برابر سرعت موتور ساده خواهد چرخید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۸
m.s

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">